Varför fortsätter verksamheter att strö pengar på reklam och kommunikation som inte når fram?
Förra året investerades ungefär 750 miljarder dollar i reklam på globalt, men uppskattningsvis har endast 6 procent av dessa investeringar nått fram till sin publik*. Ändå fortsätter många att lägga ohemult mycket pengar och resurser på att göra saker som ej ger effekt. Det är allt annat än hållbart – pengar i sjön, arbetstimmar i onödan och i slutändan sliter det på både medarbetare och moder jord. Något är riktigt fel och siffrorna ovan är en signal att ta på djupaste allvar. VD:ar, ägare, styrelser, finansiärer borde vilja prata om detta!
Varför är det så och vad kan vi göra åt det?
Bruset bara ökar. Fler och fler aktörer slåss oavbrutet om att få vår uppmärksamhet. Merparten av den reklam och kommunikation som produceras är ogenomtänkt, otydlig och oengagerande. Ändå fortsätter varumärken att göra samma saker och se likadana ut, vilket gör att publiken har svårt att skilja dem åt.
Varumärken behöver rannsaka sig själva och ställa frågan: Varför finns vi om vi inte vill vara annorlunda? Den frågan borde alla verksamheter ställa sig, inte bara när man startar upp, utan varje dag år ut och år in. För att nå sin publik idag måste man våga särskilja sig och vara tydlig med vad varumärket vill och står för.
Det pratas mycket om SEO, algoritmer, influencers, AI, KPI:er och olika sätt att mäta, men alltför lite om att positionera sig, att våga vara annorlunda och sticka ut. Det strategiska jobbet med att tänka igenom vilka vi är, vad vi vill och står för behöver göras innan man börjar fundera på hur och var man ska kommunicera. Har man inget att berätta hjälper det inte hur mycket mediautrymme eller SEO-hjälp man köper. Ingen kommer att bry sig!
Många studier visar tydligt värdet av långsiktig strategi för att utveckla varumärken så att de når fram till sin publik. Kryddar man det med kreativ kommunikation och humor kommer det att ge ökad lönsamhet till verksamheten och utdelning till aktieägarna.
Vi har lång erfarenhet av att utveckla och positionera varumärken ur långsiktigt och kreativt perspektiv!
Om du redo att göra något annorlunda för att bli gillad och få resultat – du kanske inte är helt säker på vad men är öppen och nyfiken – så kanske vi ska prata!
*Källa: John Hegarty, The Next Creative Revolution, Cannes 2024