4003
post-template-default,single,single-post,postid-4003,single-format-standard,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Lita på kreativitet, lita på ditt varumärke och våga!

Dagens marknadsförare och kommunikatörer har en verktygslåda fullproppad med hjälpmedel, nycklar och metoder för att effektivt och snabbt nå ut med optimerade budskap och erbjudanden.

Kommunikation har faktiskt utvecklats till värsta ”prylsporten” där det gäller att vara mest ”kittad” med den rätta utrustningen men där innehållet – idé och budskap och varumärket har fått en sekundär plats. Verktyg, nycklar och metoder är bra hjälpmedel men det är inte det som gör jobbet!

Idag erbjuder många varumärken exakt samma typ av produkt eller tjänst till ungefär samma pris, de ser nästan likadana ut och ibland har de nästan samma namn. Alla använder ungefär samma trix för att öka räckvidd och komma högre upp på sökmotorernas ranking – vilket förstås innebär att ingen gör det… eller att alla gör det. Status quo.

När vi väl får tillfälle att synas och höras måste vi ha nåt unikt att berätta, nåt som tar tag i dem vi vill nå. Tar vi inte vara på tillfället att berätta något om oss, som är meningsfullt för mottagaren när möjligheten ges har vi misslyckats. Alla resurser; människors tid, engagemang och pengar, allt är förgäves. Vi fick uppmärksamheten men vi tog inte chansen att säga något – tråkigt, tillbaka till ruta ett!

 

”Ditt varumärke är som en plastpåse,

tomt och innehållslöst om du inte fyller det med något!”

 

En teknisk lösning kan göra oss intressanta i en sekund kanske, likadant med en annorlunda plattform eller en cool paketering. Men vad händer sedan? För att parafrasera Hasse Alfredssons plastpåse: ditt varumärke är som en plastpåse, tomt och innehållslöst om du inte fyller det med något!

Så, innan vi börjar kommunicera måste vi veta vilka vi är, vad vi vill och varför vi finns. Vi måste oxå veta med vem vi skall kommunicera, vad vi skall kommunicera och vad de vill veta om oss. Varför skall de bry sig?

Börja med att förtydliga ditt varumärke. Ställ dig frågorna: Är vi attraktiva? Är vi relevanta? Har vi en vision och kärnvärden som våra medarbetare går igång på?

Fortsätt med att analysera din kommunikation. Är vår kommunikation kreativ? Handen på hjärtat, är budskapet spännande för någon mer än oss själva?

Det finns väldigt många undersökningar som entydigt visar att kreativ kommunikation både uppmärksammas och säljer.

Våga! Att våga innebär att gå på otrampad mark, att riskera något för att kunna vinna. Den som inte vågar riskera något kommer heller aldrig att vinna.