3860
post-template-default,single,single-post,postid-3860,single-format-video,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Fredagsbiten -74: Autobahn (Kraftwerk)

Wir fahren, fahren, fahren auf der Autobahn…

Låten finns med på albumet med samma namn och släpptes i november 1974. Det var Kraftwerks 4.e album och bröt ny mark för den elektroniska musiken.

Själva låten är något av ett musikaliskt epos, den sträcker sig över 22 minuter och är uppdelad i flera sektioner, var och en med sin unika känsla och atmosfär. Detta bröt mot den konventionella låtstrukturen och visade på Kraftwerks förmåga att utmana normer och utforska nya musikaliska territorier.

Plattan spelades in i Kraftwerks egna, klassiska Kling Klang Studio i Düsseldorf (som då låg på Mintropstraße 16 ) och i Conny Planks studio utanför Köln.

Kraftwerk startades av Ralf Hütter och Florian Schneider 1968. Båda var klassiskt skolade musiker men influerades av jazz, elektronmusik typ Karlheinz Stockhausen och Beach Boys (?). 

När de började att experimentera med MiniMoogen då hände det grejer!

Hütter har beskrivit Kraftwerks musik som Industrielle Volksmusik och att plattan Autobahn inspirerades av känslan och spänningen att köra bil på just Autobahn. Wolfgang Flür, som var medlem i gruppen från och med Autobahn-plattan och var kvar till 1987, beskrev Autobahn som en resa från Düsseldorf till Hamburg via Ruhrområdet och lantliga Münsterområdet och dess olika ljud.

Albumet blev en revolution inom elektronisk musik och banade väg för en hel generation av musiker och musikstilar. Dess minimalistiska estetik och repetitiva strukturer inspirerade många som ville utforska ljudets gränser och skapa något nytt. I synthpopens värld blev Kraftwerks sound och estetik en viktig referenspunkt för grupper som Depeche Mode, Joy Division/New Order och Front 242 m.fl som anammade det elektroniska ljudet och gjorde det till sitt egen sound. Även Bowie lär ha influerats av Kraftwerks sound under sin ”Berlin-period”. Hans instrumentala låt V-2 Schneider är uppkallad efter Florian Schneider. I techno och elektronisk dansmusik fortsatte Kraftwerks arv att leva vidare, med producenter och DJ: s som hämtade inspiration från deras minimalistiska estetik och använde den som grund för sina egna experimentella ljudlandskap. 1982 använde Afrika Bambaata samplingar från Kraftwerks Trans-Europe Express till sin låt Planet Rock.

Autobahn är en hyllning till innovation, experiment och det gränslösa utforskandet av ljud, den kommer nog alltid att vara en förebild för kommande generationer av musiker och musikälskare världen över.

Vi kör en fin liveversion från strax innan Florian Schneider lämnade gruppen (enligt obekräftade rykten efter en dispyt med Ralf Hütter om en cykelpump) och som bara är knappt 9 minuter. Mycket nöje!