3432
post-template-default,single,single-post,postid-3432,single-format-standard,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Tiden går fort när man har roligt! ( X:1)

I sommar har Alexén Avehall Advisory varit igång i 10 år. Och roligt har vi, nästan varje dag. Efter 10 år är vi än mer övertygade om att de som tänker långsiktigt och har ett helhetsperspektiv är de som kommer att lyckas. Detta är vi inte ensamma om, så tänker många… eller? Varför är det då så få som praktiserar det i verkligheten? När det väl gäller vågar vi tydligen inte lita på det långsiktiga? Det finns ett systemfel i hela vårt samhälle idag. Ingen har tid att lyssna, vänta, tänka efter och reflektera, istället är det snabba puckar som gäller, genvägar, quickfix och Instant gratification. Många gillar att använda ordet hållbarhet, men är det någon som kan visa att detta är hållbart?

Samhälle och politik genomsyras av denna kortsiktighet. Man försöker lösa problem när de uppstår istället för att förebygga. Att prata om paradigmskifte är populärt, men nu behövs det verkligen. På alla nivåer och fronter.

I vår strävan efter att vara effektiva blir vi istället ineffektiva. Nog om det (för tillfället iallafall!).

 

Vad har vi då själva gjort för långsiktigheten under dessa 10 år undrar kanske den nyfikne? Hmmm, vad har vi egentligen gjort … men så börjar vi tänka efter, och hittar en hel del roligt.

Det har blivit ett antal större varumärkesuppdrag med omfattande research och analyser, djupintervjuer, omvärlds- och trendspaningar, workshops osv, där vi i nära samarbete med våra uppdragsgivare hjälpt dem att få nya insikter och idéer om hur de ska bli tydliga och positionera sig för att nå ut i bruset. 

Lite mer konkret har vårt kreativa strategiska arbete resulterat i varumärkesplattformar (vision, mission, kärnvärden etc.), positioneringsstrategier, visuella identiteter, intern förankring, rebranding, rådgivning, kampanjer, mervärdesaktiviteter (vi väljer att inte använda det något missvisande uttrycket content), innehållsstrategier, lanseringar, event, kurering av utställningar, PR-idéer, böcker, publikutveckling, platsutveckling, second opinions, namngivning, förstudier, föreläsningar, mentorskap, utbildning… 

 

Utbildning går som en röd tråd i vår verksamhet. Under de senaste 10 åren har vi regelbundet hållit kurser på ett antal högskolor. Att föreläsa och handleda unga (och andra åldrar…) studenter är inspirerande och får oss att alltid ifrågasätta och vara ödmjuka inför förändringar och olika perspektiv.

 

Nånstans kokar allting ner till: K O M M U N I K A T I O N! Vad varumärket kommunicerar inåt till medarbetarna, och utåt mot kunder och andra intressenter. Kommunikation handlar om att nå en människa av kött och blod. 

Vilka branscher har ni jobbat med? är en fråga vi ofta får. De flesta svarar vi.

Det här är det första i en serie inlägg om vad vi tror på, vad vi gjort, vad vi inspirerats av, hur vi gör och vad vi lärt oss under de senaste 10 åren. To be continued …