3298
post-template-default,single,single-post,postid-3298,single-format-standard,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Hur sticker man ut i bruset idag när alla talar om hållbarhet?

Under två veckor har vi för 10:e året i rad hållit kursen Kreativitet, Idé och Koncept och Hållbarhet på Yrgo ADCW23. Årets uppdragsgivare var det snabbväxande kunskapsföretaget PulPac*. De har utvecklat en innovativ teknik som banar väg för att revolutionera förpackningsindustrin på en global marknad, med visionen att ersätta engångsplast. Klassens utmaning var att hitta idéer för att postitionera PulPac och skapa uppmärksamhet och öka kännedomen hos allmänheten. Vår kontaktperson hos PulPac var Nathalie Boedtker-Lund, Head of Impact & Sustainability som vi tidigare samarbetat med i ett annat sammanhang. Kursen inleddes med brief och rundvandring på plats av Linus Larsson-Green, Chief Excecutive Officer, Elinor Andersson, Brand Manager. På presentationen var även Ann Dynehäll, Chief Communcations Officer och Ingrid Moen, Marketing Coordinator med och lyssnade och gav feed back. Dag 2 föreläste vi om hållbarhet, nudging och kreativ kris.

Resultatet av 10 dagars intensivt arbete blev 7 kreativa och relevanta kommunikations-idéer som man i princip direkt skulle kunna genomföra. Grupperna presenterade sina idéer på plats ute hos PulPac i torsdags. Några av insikterna bakom idéerna; ”Varumärken som arbetar ”backstage” måste synas offentligt för att lindra klimatångesten.” ”Allmänheten behöver inte förstå tekniken, de behöver bara känna något för PulPac.” ”Allmänheten bryr sig inte om detaljer kring teknologi och innovation.”  Fantastiskt bra jobbat ADCW23! Och stort tack PulPac som verkligen tog sin medverkan på allvar och med helhjärtat engagemang och gästfrihet öppnade sina dörrar för oss. Ni er oss hopp inför framtiden!

Vi passar på att önska en God Jul och Ett Gott Nytt År till uppdragsgivare, studenter, samarbetspartners och vänner där ute!

 

*Tekniken, Dry Molded Fiber, bygger på en torr process som omvandlar vanlig pappersmassa till tredimensionella, hårda pappers- produkter, som till exempel take-away kaffelock eller tråg för livsmedel. För att implementera sin teknik globalt och snabba upp skiftet från plast till fiber jobbar PulPac tillsammans med aktörer från hela värdekedjan samt befintliga tillverkare av förpackningsprodukter.