3211
post-template-default,single,single-post,postid-3211,single-format-standard,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Varför gillar vi lika?

I många branscher idag uppfattas olika aktörer som vore de stöpta i samma form. De uppträder och ser ut på samma sätt och de talar till sin målgrupp på liknande sätt. Varför kan man undra? Varför vill man vara som alla andra? Vill man inte sticka ut och särskilja sig från sina konkurrenter? 

Visst kan det finnas en trygghet i att inte ”sticka ut” för mycket, att ”anpassa sig” till sin bransch. Men, det innebär oftast att kunden inte väljer ditt varumärke för att de gillar er och det ni står för, utan för att ni för tillfället är billigast eller har den mest ihärdiga säljaren. Nästa gång måste du återigen vara billigast eller ha den bästa säljaren. Våga istället lita på kraften i ditt varumärke, utnyttja möjligheten att positionera dig genom att gå din egen väg!

 

”Alla vill ha samma typ av annorlunda saker

Och vara lite udda på ett likadant sätt”

Samma typ av annorlunda saker av Wille Crafoord

 

Positionering handlar just om att differentiera sig för att nå ut i bruset. Det kan utgöra skillnaden mellan att upplevas som speciell eller att vara en i mängden. Du är aldrig unik när du är som alla andra. 

En tydlig position gör det lättare för dina kunder att uppmärksamma, gilla och välja dig. Inte för att du är billligast utan för att du är du. 

Positioneringen förenklar också din kommunikation, och kommer lyfta din affär. Om du inte själv positionerar ditt varumärke, så gör marknaden det åt dig.

Att positionera sig och ”sticka ut” behöver inte betyda att du drar ned brallorna, har clownnäsa eller skriker i megafon. Det kan vara något betydligt subtilare, som att vara tydlig och konsekvent i ditt budskap eller att ha en tydlig visuell identitet.

Fundera på hur ditt varumärke skiljer sig från konkurrenternas. Sätt dig i kundens perspektiv – handen på hjärtat, ser de någon skillnad mellan dig och dina konkurrenter tror du?

Skärmdumpa 5 av dina konkurrenters startsidor och lägg upp jämte varandra tillsammans med din egen och jämför. Sticker din sida ut bland de andra?

Vilka budskap använder dina konkurrenter? Utmärker sig dina budskap på något sätt?

Tror du att kunderna upplever att din hemsida och ditt varumärke känns mer attraktivt jämfört med dina konkurrenters? Varför eller varför inte isåfall?

 

Oavsett vilka tankar detta väckte hos dig så finns här en möjlighet för ditt varumärke.  

Vi hjälper dig gärna.