3198
post-template-default,single,single-post,postid-3198,single-format-standard,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Folklighet

I veckan startade vi en kurs i Varumärkesstrategi på ADCW23, Yrgo. Vi pratade bl.a. om; Vad som är folkligt. Vad definierar vi som folkligt idag och igår, vilka varumärken känns folkliga?

Förslag som kom fram var; Ekströms, Kexchoklad, Risifrutti, Hemglass, Abba, Melodifestivalen, SVT och Vinterstudion. Även Systembolaget kom upp.

Definitionen av ett folkligt varumärke var bl.a.; Familjärt, inkluderande, nära, glädje, nostalgi, tradition, gemenskap, värme, kopplat till minnen och känslor, bidrar till den gemensamma kulturen, tillåtande

Måste ett varumärke vara svenskt för att kännas folkligt? Är Apple ett folkligt varumärke?

Ändras uppfattningen av vad ett folkligt varumärke är idag när över 30% av befolkningen har ickesvensk bakgrund?

Kommentera gärna vad du tycker är folkligt och vad som är ett folkligt varumärke!