3158
post-template-default,single,single-post,postid-3158,single-format-standard,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-2571

Att leva som man lär …

Många verksamheter vill gärna berätta vilka kärnvärden de har, men kärnvärden är framförallt en intern angelägenhet. De hjälper verksamheter och dess medarbetare att sprida känslan av sina kärnvärden – vi säger inte att vi är pålitliga, vi visar att vi ÄR pålitliga!

I vår föreläsning om varumärke pratar vi om vikten av att ha tydliga och inspirerande kärnvärden. Kärnvärden är inte några coola ord som man snabbt plitar ned i ett styrdokument. Kärnvärden ska fånga in varumärkets själ och är en grundsten i en verksamhets varumärkesplattform och har nära anknytning till varumärkets vision. De talar om vad varumärket står för och vilka grundläggande värderingar som driver varumärket – vilka vi är, vad vi vill och vad vi tror på! Kärnvärden enar och vägleder oss i alla beslut och ska avspeglas i allt som görs i varumärkets namn. 

Kärnvärden är inget man ändrar då och då, de är för alltid.* I en berömd internpresentation, som finns att se på You-Tube, pratar Steve Jobs om detta: ”…but values and core values, those things shouldn’t change. The things that Apple believed in at it’s core, are the same things Apple really stands for today.”

Självfallet kan det vara svårt att alltid leva upp till sina kärnvärden men den som ständig misslyckas tappar till slut användare/kunders förtroende och måste tänka om och göra rätt! (se bild).

 

* Man skall aldrig säga aldrig…

Bild: Slide från AAAs Varumärkesföreläsning.