2545
post-template-default,single,single-post,postid-2545,single-format-video,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-2571

Fredagsbiten 22.01.21

Idag skulle soulsångaren och låtskrivaren Sam Cooke fyllt 90 år om han fått leva. Hans korta men intensiva karriär med hits som (What a) wonderful world, only Sixteen, twistin the Night away, Bring it on Home to me … fick ett allt för tidigt slut då han sköts till döds på Hacienda hotel i Los Angeles den 10 december 1964. ”Just another dead nigger in Watts”, var polisens första kommentar till dödsfallet, innan de för sent insåg vem den döde var. Det spekuleras fortfarande i vad som egentligen hände på The Hacienda Motel. Men omständigheterna kring den otroligt populära sångarens död och vittnesmål från kvällen har ifrågasatts.
Vissa menar att Cookes död kan ha iscensatts av intressen som ansåg av sångaren höll på att få allt för stor makt; från och med 1960 vägrade Cooke uppträda på segregerade musikklubbar, han kämpade för svartas rättigheter och engagerade sig i medborgarrättsrörelsen (”A change is gonna come” skrev han 1963 som ett svar på de trakasserier han utsatts för). Han retade också upp Ku Klux Klan med sin medverkan i Dick Clarks ”American bandstand” – musikbranschen ville helst slippa det politiska engagemanget. Samtidigt planerade Cooke att konfrontera sin manager, Allen Klein, eftersom sångaren ansåg sig bli utnyttjad ekonomiskt.
Sam Cook fick inspirationen till “A Change Is Gonna Come” efter att ha hört Bob Dylan’s “Blowin’ in the Wind.” ”When he first heard that song, he “was so carried away with the message, and the fact that a white boy had written it, that . . . he was almost ashamed not to have written something like that himself.”
I oktober samma år försöker Sam Cooke, hustrun Barbara och resten av bandet checka in på ett hotell i Shreveport i Louisiana. De har ringt i förväg och bokat rum. Men när receptionisten får se dem blir han nervös. De har fel hudfärg. Plötsligt finns inga lediga rum. Sam Cooke blir rasande. Barbara försöker dra bort honom och säger att de kommer att döda honom. ”De kan inte döda mig, jag är Sam Cooke” svarar han. Senare stoppas de av polisen i centrala Shreveport och grips för förargelseväckande beteende.
Den händelsen och ”Blowin’ in the wind” lägger grunden för ”A change is gonna come”. Sam Cooke spelar låten som han just skrivit på akustisk gitarr för en vän julen 1963. Han vet att låten inte liknar något annat han hittills gjort.
Sam Cooke framför bara ”A change is gonna come” en gång offentligt på tv 1964. Han backas av en stor stråkorkester på ”The tonight show with Johnny Carson”. Många trodde att de skulle bli Sam Cookes stora genombrott. Men tv-programmet sparar inte inspelningen och två dagar senare riktas tv-publikens uppmärksamheten istället mot Beatles som möter 73 miljoner amerikanska tv-tittare på ”The Ed Sullivan Show”.
Cooke vill inte sjunga”A Change is Gonna come” för publik igen. Han tycker att den låter som döden. En radiovänlig version där flera politiska textrader klippts bort släpps flera månader senare på baksidan av singeln ”Shake”. Då är Sam Cooke död.
”A change is gonna come” växer ikapp med medborgarrättsrörelsen. Precis som Curtis Mayfields ”People get ready” är det en stilla bön om förändring och rättvisa, en bro över mörka vatten som sträcker sig från protesterna på 60-talet till Black lives matter i dag. När Barack Obama väljs till president 2008 refererar han till balladen i sitt vinnartal i Chicago: ”It’s been a long time coming, but tonight, change has come to America.” 2019 ber också den dåvarande borgmästaren i Shreveport om ursäkt för hotellincidenten 1963.
Missa inte dokumentären ”The two killings of Sam Cooke” som finns på Netflix.
Cheers och go helg på er!
I was born by the river, in a little tent
Oh, and just like the river
I’ve been running ever since