2265
post-template-default,single,single-post,postid-2265,single-format-video,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Fredagsbiten 08.05.20

The Man with the Golden Arm blev Saul Bass stora genombrott som stilbildande grafisk designer inom filmposters och titelsekvenser för film. Han gjorde en animation av utklippta pappersbitar och satte samman dem med text – genialt! Han jobbade under sin karriär med några av de allra största regissörerna i Hollywood; Otta preminger (bl.a; The Man with the Golden Hand), Alfred Hitchcock, Billy Wilder, Stanley Kubrick och Martin Scorsese.

Han gjorde oxå klassiska logotyper och visuella identiteter för bl.a; Bell Telephone sedemera även  AT&T, Continental Airlines, Geffen Records, Dixie, Minolta, United Airlines och Warner Communications.

Saul Bass föddes i Bronx, New York den 8 maj 1920 och skulle alltså fyllt 100 idag. Hans föräldrar var judiska immigranter från Östeuropa. Via konststudier på deltid och kvällskurser samtidigt som han jobbade på annonsbyrån Blaine Thomson Company flyttade han till Los Angeles 1946 och började sin karriär som frilansande formgivare. 1955 började Elaine Makatura jobba med Bass. 1960 skilde sig Bass från sin första fru och gifte sig året efter med Elaine. Tillsammans producerade de titelsekvenser för Hollywoodfilmer i över 40 år. Tillsammans gjorde de oxå egna filmer, 1968 vann de en Oscar för kortfilmen Why Man Creates.

En analys av Bass’s logotyper, som gjordes 2011, visar att de har ovanligt lång livstid. Genomsnitts livslängden för en Saul Bass-logga är 34 år. Och största anledningen att en Bass-logga slutar att användas är för att företaget antigen upphör eller att det går samman med ett annat företag.

Idag lyfter vi på hatten för Saul Bass (och Elaine förstås) som skulle fyllt 100. Vi lyssnar på: The Man with the Golden Arms med Elmer Bernstein och Shorty Rogers and his Giants.

”Making the ordinary extraordinary” / Saul Bass