2166
post-template-default,single,single-post,postid-2166,single-format-video,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Fredagsbiten 20.01.24

Fredagsbiten: 24 januari 1984. Apples största konferenslokal Fint Center, Cupertino är fylld till bristningsgränsen. Äntligen är det dags för lanseringen av Macintosh 128K – den allra första Macen – döpt efter äppelsorten Macintosh. Steve Jobs anländer iklädd dubbelknäppt blå kavaj, vit skjorta med stärkt krage och en blekgrön fluga. ’Det här är mitt livs viktigaste ögonblick’, säger han till sin kollega Sculley när de stod och väntade bakom scenen. ’Jag är riktigt nervös. Du är förmodligen den ende i hela världen som förstår hur jag känner mig just nu.’ Sculley fattade tag i hans hand, höll kvar den i några sekunder och viskade lycka till. Steve Jobs drar igång presentationen med att citera andra versen i Bob Dylan’s ”The Times They Are a-Changin”; ”

Come writers and critics / Who prophesize with your pen / And keep your eyes wide / The chance won’t come again / For the wheel’s still in spin / And there’s no tellin’ who / That it’s namin’ / For the loser now will be later to win / For the times they are a-changin’.”

För att skapa uppmärksamhet inför lanseringen pitchade byrån Chiat/Day en för sin tid utmanande filmidé där Apple gav sin version av Orwells ”1984” för Steve Jobs och John Sculley. Jobs gillade idén direkt medan Sculley påstås ha varit mera ängslig. I Sculleys egen version av historien sägs det inget om någon ängslighet, men han har berättat att då de misstänkte att många skulle komma att göra kopplingar till Orwells bok under 1984 valde de att lansera i januari för att bli först. Chiat/Day fick grönt ljus och anlitade regissören Ridley Scott (han hade då precis gjort Blade Runner) och gav honom en budget på 900 000 dollar. Reklamfilmen spelades in i London under en veckas tid. 200 skinheads spelade de zombieliknande undersåtarna. 

Byrån kom på att Super Bowl – den sändning som lockade flest tv-tittare (96 miljoner) i USA – var den perfekta plattformen. I tredje perioden i Super Bowl, iscensatte man ett avbrott då ledande Raiders gör en touchdown mot Redskins och istället för att visa en repris blev TV-skärmen svart i några olycksbådande sekunder, i nästa stund fylldes skärmen av kusliga svartvita bilder på zombieliknande arbetare som marscherade till hotfull stämningsmusik och en diktator mässar i bakgrund. Med hjälp av kalla gråtonade industrimiljöer skapade Scott samma dystopiska stämning som i Blade Runner. En kvinnlig löpare iklädd röda shorts och vitt linne med en illustration av en Macintosh och med en stor slägga i handen rusar fram mot en skärm där diktatorn ”Storebror” talar till folket, och I samma ögonblick som han utbrister ”vi ska segra” krossar hjältinnans slägga TV-skärmen som pulvriseras i ett moln av ljus och rök och filmen slutar med texten; ”On January 24th, Apple Will introduce the Macintosh. And you’ll see why 1984 won’t be like ’1984’”. 

Filmen visades bara en enda gång och rankas av många som en av tidernas starkaste reklamfilmer, och sen vet vi ju hur det gick. Veckans fredagsbit är Vangelis soundtrack från filmen Triumfens ögonblick som Jobs spelade då han slutligen avtäckte själva Macen. 

Skön helg på er!