773
post-template-default,single,single-post,postid-773,single-format-standard,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-2571

Klassisk svensk reklam #1

Det var faktiskt Brödinstitutet – en intresseorganisation för bageri- och konditorinäringen – som stod bakom Hall & Cederquist kampanj ”6–8 skivor bröd om dagen” från 1976 och inte Socialstyrelsen eller Konsumentverket. Men de hängde gärna på. Notera att det inte står, som myten hävdar ”Socialstyrelsen rekommenderar… utan Socialstyrelsen vill… En hårfin skillnad men ändå. Lite som ”Play it again Sam”. I en artikel ur DN beskrivs det hur Socialstyrelsen inte riktigt var beredd på kampanjen: Generaldirektören Bror Rexed befann sig i Paris. ”Först blev han förbannad men snart lugnade han ner sig när han erinrade sig att han faktiskt fått en föredragning om kampanjen och insåg att det visserligen fanns risker med händelsen men att all den publicitet vi nu fick var värd miljoner. Han blev sedan vår viktigaste tillskyndare och beskyddare av kampanjen, brödkampanjen som Ulf Eklund vd för Brödinstitutet var huvudman för.” En av de mest uppmärksammade reklamkampanjer i Sverige.
Läs mer…

Av nån anledning börjar jag sjunga på Staten och Kapitalet.