4856
post-template-default,single,single-post,postid-4856,single-format-video,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Fredagsbiten A1: …Baby one more time (Britney Spears)

I mitten av maj 1998 befinner sig 16-åriga Britney Spears i Cheironstudion, Stockholm för att spela in låtar till sin debutplatta.
Max Martin och Denniz Pop har skrivit ett gäng låtar och skall producera, Pop är dock märkt av sin cancer och kan inte delta (han dör i augusti samma år).
Martin spelade upp en demo för Spears och hennes management – Hit Me Baby One More Time. Låten var ursprungligen skriven för Backstreet Boys som Martin och Pop producerat och skrivit låtar till tidigare, men de tackade nej, låten gick vidare till TLC och efter det pojkbandet Five. Ingen nappade. Britney kände dock direkt att det var en sång man vill höra om och om igen, hennes skivbolag Jive sa: ”This is a fuckin’ smash!”
Kvällen innan de lade sången var Spears uppe sent och lyssnade på Soft Cells Tainted Love; ”I wanted my voice to be kind of rusty”, berättar Spears för Rolling Stone i samband med att de utsåg …Baby One More Time till The Greatest Debut Singles Of All Time (2020).
I Polar Music Prize Master Class från 2016 berättade Max Martin för Jan Gradvall hur låten kom till. Han höll på att somna och fick en melodi i huvudet. Han tog sin diktafon, som låg bredvid på nattduksbordet och sjöng en påhittad text. Han fick sjunga väldigt lågt eftersom han inte ville väcka sin fru. Morgonen efter lyssnade han på inspelningen: ”ööh hmm hmm hit me baby one more time…” inspelningen avslutades med hans egna kommentar: ”det där var rätt bra!”. Av Denniz Pop, som hade DJ-bakgrund, hade han lärt sig att en bra låt skall man känna igen efter 1–2 sekunder. På ett dansgolv vill du direkt känna igen nästa låt annars kanske du går av (keep them on the floor…). De tre pianotonerna i början av låten ger en supertydlig igenkänning. Johan Carlbergs basslinga och Thomas Lindbergs ”wah-wah-iga” gitarrfills bygger låten.
Titeln och textrefrängen ställde ju till det lite, i alla fall i USA. ”Hit me baby one more time” kunde uppfattas som ”våld i nära relationer eller associera till sadomasochistiska aktiviteter”. Sanningen var väl att Martins engelska kanske inte var den bästa. Det handlade om att ringa… alltså ”slå en signal!”.
Titeln ändrades från Hit Me Baby One More Time till …Baby One More Time eftersom skivbolaget var rädda att radiokanalerna inte skulle spela låten om man hade kvar originaltiteln.
Låten är skriven ur en ung tjejs perspektiv vars pojkvän har lämnat henne. Hon känner sig ensam och vill att han ger henna en ny chans och hoppas att han skall slå henne en signal…
Baby One More Time blev alltså Britneys debutsingel och första låten på hennes debutalbum (med samma namn). Ett lyckokast! Den blev oxå 1:a i alla länder där den släpptes. Har sålt i ca 11 miljoner ex världen över och har strax över 1 miljard strömmingar på Spotify. Chatten uppskattar att Max Martin tjänat närmare 50 miljoner kronor på bara den låten. Fantastiskt ändå!

Videon spelades in i Venice High School i augusti 1998, för övrig samma skola där filmen Grease spelades in 20 år tidigare. Britney ville att det skulle kännas ”vanligt” att fansen skulle kunna relatera till videon, inga fancy kläder mm. Hela garderoben för inspelningen köptes på K-Mart och det dyraste plagget kostade $17.

Missa inte Travis cover på låten. Sångaren Francis Healey berättar: ”We did it for a laugh the first time. [..] And as we played it, the irony slipped from my smile. It’s a very well-crafted song. It has that magic thing.”

Vi håller verkligen med – en riktigt bra låt.

Idag blir det Midriff-fredag, visa magen, öva upp dansstegen och vrid upp volymen… and hit me baby one more time!

 

My loneliness
Is killing me and I
I must confess
I still believe, still believe
When I’m not with you I lose my mind
Give me a sign
Hit me, baby, one more time